JSM-brons och Superskiersdominans!

Kategori: Cross country skiing

JSM i sprint avgjordes idag.
Alla superskiersdeltagare var på plats.
Med ca 100-anmälda i klassen var det upplagt för en supertight prolog.

Alla superskiersåkare lyckades ta sig vidare bland de 30 bästa och där med få åka finalerna.
Bäst av alla i prologen var Gustav "Räkan" Johansson som tog sig in på en 2a plats, grymt!

Finalerna drog igång och fick bättre känsla för varje lopp som gick. 
Alla Kalixåkare och Gustav gick vidare från sina kvartsfinaler och möttes där i en brutal semifinal som kunde sluta hur som helst.
Kalixåkarna kom överrens om att köra fort så möjligheten att alla skulle gå vidare i form av luckylosertider skulle finnas.
Taktiken lyckades och alla kalixåkare var där med i A-final, en historsik dag i kalix idrottshistoria! Gustav krigade bra och det var hur tight som helst men han hamnade precis utanför och fick nöja sig med B-final där han totaldominerade med sverigeeliten.

A-final. Jag, Simon och Jacob står på startlinjen, hade kunnat vara kalix km. Nervös som fan, startskottet går.............. och helt plötsligt är vi upploppet och jag ser Jacob komma till höger om mig i ögonvrån och tänker "nu är det kört" och med mina sista krafter offrar jag mig totalt och snör ursinnigt fram högerbenet. 
Jacob döms först som 3a och jag svär ut min frustration över missad medalj i målfållan...
Så nära...
Hör de säga att de har jurymöte för att kolla på videofilmen vem som egentligen var 3a. De lyckas inte skilja oss åt då vi är på tusendelen lika. Vi döms delad trea och lyckan är fullständig.
Simon som blev 6a åkte även han grymt bra!

Grym norrbottnisk dag överhuvudtaget med 5 medaljer.

honken gjorde även han en helt okej dag med tanke på sin tidigare mykoplasma. Han slutade 8a och två i B-final.


Första backen i semifinalen.

Precis innan upploppet i semifinalen. Fortfarande samlat.

A-final.

Regelbunden strecthing räddade min medalj efter ett brutalt upplopp av jacob.

A finalen som bestod av 50%  kalixdräkter.

Prispallen. Segrare Oskar Svensson. 2a Anton Hedlund. Riktigt vassa skidåkare!


Imorgon väntar vilodag och sen skiathlon (eller vad de nu heter) 2mil på lördag.
Har vart en grymt lång dag och ska nu lägga mig och sova i våningssängen ovanför min bronskompis jibberjabbe.

//Tobias Karlsson



Kommentarer


Kommentera inlägget här: