Oblivion

Kategori: Cross country skiing

Idag har årets upplaga av Karlavagnen gått av stapeln, därav rubriken.  
Vad har oblivion med Karlavagnen att göra?
Jo det är nämligen så att jag satt hemma i min ensamhet och försökte komma på någon vitsig rubrik och gick då in på den vitsigaste hemsida jag kunde komma på- Google translate, där jag översatte karlavagnen och det resulterade i en i högsta grad representativ rubrik för gruppen

Karlavagnen är en skidtävling i norrbotten arrangerad av den alltid lika kontroversiella klubben Strömnäs.
Tävlingen har en historia längre än Lurkens skidstavar och jag väljer därför att utelämna den från detta blogginlägg.

Det var 70 plågsamma hektometer på schemat (jätteroligt att byta ut kilo mot hekto va?).
Gustav var innan dagen regerande norrbottensmästare på just 7km och hade därför blivit tillägnad en handfull lovsånger från bland annat Jokkmokks kommun. Högre makter hade dock andra planer för Buster som han numera kan kallas av okänd anledning, för han klagade redan under gårdagen på att han kände närvaron av en ankommande sjukdom. En sjukdom som genom en snillrik belägringsstrategi lyckades bryta ner Gustavs barrikader.
Gustav är ute ur leken på obestämd tid.
Erik kunde inte heller han komma och tävla på grund av en crosschecking han delade ut under sprinten i Borås och som utmynnade i en avstängning på två säsonger.

Nåväl, åter till mitt lopp. 
Jag öppnade relativt kontrollerat tyckte jag men fick reda på att jag ledde med trettio sekunder vid varvningen över den stora skara Strömnäskrigare som samlats för att slåss för sitt imperium. 
Det var riktigt slitsamt före och jag blev tröttare än snorlax i magmusklerna (snorlax från pokémonserien).
Jag gick ut på andra varvet och kontrollerade en bit tills det var cirkus en och en halv kilometer kvar då jag la in sista nådastöten.
Resultatet blev en riktigt härlig seger där jag var före meriterade åkare som Jonas "jp2" Pettersson och även en Sverigestjärna som Viktor Brännmark, hurvida han hade en bra dag eller inte vet jag inte men kändes riktigt skönt.

För er som har nedsatt läsförmåga eller bara inte orkar läsa gör jag en sammanfattning där jag utelämnar all överflödig text här:
-Oblivion betyder Karlavagnen på svenska tydligen.
-Karlavagnen är också en skidtävling här i norrbotten.
-Gustav har drabbats av en bakteriell infektion och skidsverige sörjer.
-Lurken är avstängd från all skidåkning.
-Jag gjorde ett bra lopp idag och vann.

Jag vill passa på att hälsa min åtrovärda insiktsfulla och interference-drabbade kusin Simon Öberg all lycka på Skatamarksloppet imorgon.
Imorgon är det sprintstafett med Jacob Engman som gäller. 


Stakning med frånskjut var en viktig växel i dagens lopp


Jag tjuvskateade där det var lite folk


Mer än trött kan man aldrig bli
Notera kalixdiagonalen som är något många asiatiska turister vallfärdar för att se.

// Tobias K




Kommentarer

  • Annika - drömmen om 11 barn säger:

    Sv Tusen tack för din fina kommentar! Jag ska ta mig tid att läsa igenom bloggen här imorgon, ikväll är jag alldeles för trött ;)

    2012-03-18 | 00:08:04
    Bloggadress: http://nilssonpettersson.blogg.se/
  • blippen säger:

    vad är en crosschecking?

    2012-03-19 | 16:38:32
  • Superskier Torbjörn säger:

    Hej Blippen lilla retard. En crosschecking är ett partytrick västerbottningar försöker sig på vid högtidliga tillfällen. Erik försökte föra in sin 3 och en halv meter långa stav i rektum och blev då avstängd! :D

    hoppas det var svar på din fråga! :D

    2012-03-19 | 21:34:20
  • blippen säger:

    tackar för svaret Torbjörn lilla mupp!

    2012-03-19 | 21:45:26

Kommentera inlägget här: