Vasaloppet i fädernes spår

Kategori: Allmänt

Vasaloppet gick av stapeln idag. Brinken vann, något de flesta med någorlunda skidintresse nog redan vet om. Ett lopp som traditionsenligt lyser med sin frånvaro av spänning fram till sista milen då skidsverige bänkar sig framför TVn. En klunga på tio åkare där alltså Jörgen Brink gick segrande ur- ingen skräll då gubben kör på madshusskidor...
Jag blev inspirerad att nån gång i min framtida karriär göra en satsning på ett vasalopp.
Jag blev inte inspirerad att fara ut på ett skatepass förrän jag böt kanal och såg Simon Fourcade pulverisera vår folkhjälte Bergman på sista sträckan.
Det blev ett extremt soligt pass med extremt bra glid och extremt snabba utförslöpor. Min gps-klocka visade 55km/h som max och jag förundras alltid över hur mycket de på TV överdriver då de senast ikväll på sportspegeln hade ett litet klipp från en backe från Vasaloppet där de hade uppskattat hastigheten till 60-70km/h (!). Har själv åkt 3 kortvasor i den backen och kan nämna att hastigheten kanske var den halva av det uppskattade värdet, om det beror på en vallamiss från pappa eller motvind är fortfarande ett mysterium.
Har väldigt positiva minnen från de tre kortvasorna ( tre mil) och tre ungdomsvasorna. Bland de roligare tävlingarna jag åkt under min ca tio år långa karriär.

Här kommer några bilder från de loppen.




2008



2009

Sportspegeln intervjuar SuperSkiers 

Efter målgången 2011, bredvid två sköningar. Till vänster Pontus Hermansson. Till höger. Andreas Svensson. Ryktas om att dessa två numera är sambos.


Nu ska jag packa klart inför JSM i Borås. Kalix-bussen kör ner utrustning och packning imorgon 05.30

// Tobias Karlsson




Kommentarer


Kommentera inlägget här: