First race

Kategori: Cross country skiing

Första dagen avklarad av den fyra dagar långa Tornedalscupen med massvis av snabba finländare, ryssar, estländare, litauer, lettländare och en och annan indian.
Tävlingen var i Torneå och på vägen dit fick jag för första gången i mitt liv se ett inbördeskrig från åskådarpostition... Det var under bron som går från Haparanda till Torneå som Finska försvarsmakten hade samlat hela sin krigsflotta med belägringsmaskiner, råbockar, krigsfartyg, optimistjollar och en handfull dieseltruckar, i ett försök att belägra IKEA i happyranda 
Som tur var så fanns svenska kustbevakningen snabbt på plats och kunde hejda deras framfart genom att låta samtliga genomgå nykterhetskontroll.

Tävlingen bestod av 10km fristil. Jag valde att köra skate.
Gick helt okej med tanke på min tidigare svit av 10km fristilslopp, hehe

Ett steg framåt.
En imponerande insats stog däremot Simon Öberg för som öppnade behärskat och stabilt som vanligt men som på andra varvet ökade farten likt en brunstig tjädertupp och var skoningslös mot finlandseliten vad gäller benvinkel, önskar Räkan hade vart på plats och fått uppleva det.

Nu återstår tre tävlingar. 
10km Fritt Pello
10km Klassiskt Ylläs
10km Klassiskt Yletornio
^ Kreativiteten verkar då inte vara en bristvara vad gäller tävlingsupplägg

Ser framemot soliga dagar, fina spår och klassiskt




Det här är killen jag tidigare nämde som åkte ursinnigt idag.
Nej han körde inte klassiskt idag, den här bilden är från tävlingen i Övertorneå för 2 år sedan.

// Torbear K



Kommentarer


Kommentera inlägget här: